گیاهان دارویی

گیاه دارویی خاکشیر

مشخصات

نام های فارسی خاکشی – خاکشیر
نام علمی

 Descurainia sophia (L.) Webb. Exprantl

نام های عمومی

 Flax weed , Tansy mustard , Flix weed

تیره گیاهی

 شب بو ، Cruciferae , Brassicaceceae

نام تجاری

 Descurainiae sophiae Semen

گیاهشناسی :

گیاهی است علفی ، یکساله یا دو ساله تا ارتفاع ۸۰ سانتی متر که به طور خودرو در کنار جاده ها و اماکن غیر زراعی و نسبتا مرطوب می روید. ساقه از سطح زمین و یا از قسمتهای بالاتر منشعب است . برگ های ساقه ای از لبه های دراز یا کشیده تشکیل شده و بنابراین دارای بریدگی های زیادی می باشد. برگهای طوقه ای دارای دمبرگ های دراز منقسم ۲ الی ۳ بار شانه ای قطعات خطی ، برگهای ساقه ای با دمبرگ های کوتاه و لبهای خطی یا کشیده است. دمگل متصل به میوه گیاه ۱۰ الی ۱۵ میلی متر طول دارد. کاسبرگها به طول ۲ تا دو و نیم میلی متر و پرچم ها معمولا بلندتر از کاسبرگ ها می باشد. گلهای آن کوچک و رنگ زرد روشن دارد. دانه خاکشیر در میوه های خورجینی و باریک قرار دارد . دانه های موجود در خورجین در یک ردیف قرار دارند . دانه خاکشیر ریز و به رنگ زرد تیره یا قهوه ای روشن است که سطحی ناصاف و به شکل بیضی کشیده دارد که یک راس آن بریده ودارای حلقه ای قهوه رنگ و شفاف است.

بخش مورد استفاده : دانه
کاربرد رسمی : ندارد
کاربرد غیر رسمی :

در طب عوام و سنتی از دانه های خاکشیر به عنوان ادرار آور ، تب بر و برای رفع التهاب کلیه ، دفع کرم و درمان آب آوردن نسوج به صورت جوشانده استفاده می شده است. در ایران خاکشیر را به عنوان ملین و ضد اسهال و خنکی مصرف می گردد.

نکته : خاکشیر مخلوط با آب سرد خاصیت ملین و به صورت جوشانده ، خاصیت ضد اسهال دارد.

نحوه آماده سازی برای مصرف :

بسته به کاربرد آن به صورت مخلوط با کمی آب سرد و یا به صورت جوشانده تهیه می شود.

مصرف در دوران باردهی و شیردهی :

مطالعه ای در این زمینه وجود ندارد ، بنابراین توصیه نمی شود.

تداخلات دارویی :

مطالعه ای در این زمینه وجود ندارد ، با این حال به نظر می رسد به دلیل اثرات احتمالی بر دستگاه گوارش بهتر است بین مصرف این گیاه و سایر داروها حداقل دو ساعت فاصله لحاظ گردد.

تالیف :

دکتر مهدی وزیریان ، دکتر محمد تحویل زاده ، دکتر مینا نیرومند چراغی

ویرایش فنی :

تیم تخصصی کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید