گیاهان دارویی

گیاه دارویی رازیانه

مشخصات

نام فارسی رازیانه
نام علمی

 Foeniculum vulgare Mill

نام عمومی

 Fennel

تیره گیاهی

Apiaceae , Umbelliferae

نام تجاری

Fennel

 

گیاهشناسی :

گیاهی است علفی ، پایا (پرورش آن دو ساله است) ، معطر ، ساقه آن سخت ، افراشته و ارتفاع آن در مناطق مرطوب تا ۲ متر هم می رسد . ریشه دوکی شکل گیاه معطر ، ساقه به ارتفاع ۱ متر یا بیشتر منشعب ، با شیارهای کم عمق ، کم و بیش تو پر . برگها متناوب ، سر نیزه ای ، پهنک دارای تقسیمات شانه ای با قطعات نازک و دندانه دار ، اره ای ، برگهای بالای ساقه دارای دمبرگ کوتاه هستند. در سرتاسر گیاه خطوط موازی و برجسته دیده میشود . ظاهر گیاه شبیه گیاه شوید است ولی بوی معطر ، ساقه مرتفع ، ریشه ضخیم ومزه شیرین برگ ، میوه و ساقه رازیانه را از شوید متمایز می کند. گل ها زرد رنگ و مجتمع به صورت چتر مرکب ، اشعه چترها بلند و شامل پایه های نا برابر است. میوه کوچک به درازای ۶ تا ۱۲ میلیمتر ، استوانه ای شکل و از دو لپه متصل به یکدیگر تشکیل شده است. ریشه دوکی شکل و اغلب دو شاخه به رنگ مایل به سفید ، معطر و مطبوع است. فصل گل و میوه دهی اوایل تابستان است.

بخش مورد استفاده :

میوه خام خشک شده

کاربرد تایید شده :

سرفه ، برونشیت و اختلالات هاضمه

کاربرد غیر رسمی :

عسل رازیانه در درمان نزلهمجاری تنفسی فوقانی در کودکان به کار می رود. در طب مردمی از گیاه در رفع کرم های نواری ماهیان ، اختلالات پوستی و مشکلات مختلف چشم مانند التهاب ملتحمه استفاده می شده است.

مهمترین ترکیبات :

مواد موثره اسانس آن شامل

ترانس آنتول ، فنچون ، استراگول ، لیمونن ، انیس آلدئید ، آلفاپین و آلفا فلاندرن.

نحوه آماده سازی برای مصرف :

دانه های خرد یا پودر شده به صورت چای ، محصولات شبیه چای و … برای مصارف خوراکی.

موارد منع مصرف :

افراد دیابتی باید فرآورده تهیه شده را از لحاظ میزان قند موجود بررسی کنند. بهتر است در مادرانی که نوزاد پسر دارند مصرف نشود.

تالیف :

دکتر مهدی وزیریان ، دکتر محمد تحویل زاده ، دکتر مینا نیرومند چراغی

ویرایش فنی :

تیم تخصصی کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

 

نظر دهید