دانستنیهای کشاورزی سلامت

گیاه شیرین استویا

مشخصات

نام فارسی استویا – برگ شیرین – برگ عسلی
نام لاتین

Stevia

نام علمی

Stevia rebaudiana bertoni

تیره

Compositate

بومی آمریکای جنوبی
ارتفاع ۱ متر
زمان کاشت (اولین بار) اواخر فروردین
رنگ گل سفید
زمان گلدهی اواسط پاییز
 گیاه شیرین استویا 
گیاهشناسی :

 گیاه استویا ، گیاهی علفی از تیره کمپوزیت ها بوده که دارای ارتفاعی حدود ۱ متر و عمر آن حداکثر ۵ سال می باشد. استویا گیاه نیمه گرمسیری است که به صورت دائمی کشت می شود. در پاییز و زمستان قسمت های هوایی گیاه از بین می رود و بخش زیرزمینی زیر خاک باقی می ماند. در بهار سال آینده رشد کرده و محصول می دهد.برگ استویادارای ماده ای به نام  steviosude  است . با اینکه حدودا ۲۵۰ برابر از ساکاروز چغندر قند و نیشکر شیرین تر است اما خواص شیمیایی مضر آن را ندارد ، از این رو هم به لحاظ صرفه اقتصادی و هم از نظر پزشکی در خیلی از کشورها ، استویا جایگزین مناسبی برای شکر محسوب می شود. هم اکنون پاراگوئه ، برزیل ، چین ، تایوان ، کره جنوبی و مالزی از مهمترین کشورهای تولید کننده استویا هستند.

stevia

خواص گیاه استویا :

برگه ای این گیاه حدودا ۲۵۰ برابر شیرین تر از شکر طبیعی و دارای کالری بسیار پایینی (در حد صفر) می باشد و تاثیری بر افزایش قند خون، فشار خون و همچنین اثر پوسیدگی بر روی دندان ندارد.بنابراین افراد دیابتی میتوانند با خیال راحت از آن استفاده نمایند استویا خاصیت هضم کنندگی دارد و یکی از مناسب ترین شکر برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم غذایی می باشند ، همچنین استویا دارای آهن، منیزیم،منگنز،فسفر،پتاسیم، سدیم و کلر و  ویتامین هایی از جمله C,B3,B2,B1 می باشد.

 خاک مورد نیاز :

خاک کم شور شمال کشور بهترین خاک برای کشت این گیاه می باشد.

رطوبت :

خاک باید مرطوب باشد ولی در عین حال نباید رطوبت زیاد و خاک شل شود.

نحوه کاشت :

 یک تا ۳ دانه گیاه را به فاصله بکارید و با خاک نرم یا خاک برگ و یا ورمی کولیت vermiculite روی آن را به ضخامت ۱/۸ اینچ بپوشانید . روی آن را آب اسپری کنید . روی آن را با نایلون شفاف بپوشانید تا نور به آن برسد . دمای محیط حدود ۷۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت باشد . در یکی دو روز اول ۲۴ ساعت در نور قرار دهید . سپس تا حدود ۳ هفته هر روز حدود ۱۵ ساعت آن را در نور قرار دهید . در طی ۷ تا  ۱۴ روز کم کم جوانه ها رویش میکنند . در طی این مدت اسپری آب به مقدار کم فراموش نشود . بعد از جوانه زدن , روکش نایلونی را بردارید تا شدت رطوبت کمتر شود . پس از اینکه جوانه ها مقداری رشد کردند قلمه آنها را تک تک در هر قسمت و خانه بکارید . هر ۳ الی ۵ روز نیاز به آب دادن خواهند داشت.

منبع : کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید