سلامت

ارزش غذایی قارچ خوراکی

قارچ خوراکی علاوه بر اینکه در خوراک های مختلف قابل استفاده است، از نظر مقدار پروتئین نیز در مقایسه با سایر سبزی های تازه رقابت می کنند. و دارای طعم و مزه بسیار مطبوعی است. این گیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین های مختلف و املاح معدنی مثل آهن و کلسیم است. نکته قابل توجه این است که تعدادی از ویتامین های این گیاه مانند تیامین و بیوتین موقع پختن قارچ و نیز قارچ های کنسروی ویا نوع خشک شده و یخ زده تقریبا به صورت کامل باقی مانند. قارچ خوراکی سرشار از ویتامینB است.

ویتامین های B موجود در قارچ شامل:

نیاسین، ریبوفلاوین، بیوتین، تیامین، اسید پنتونیک، پیروکسیدین، اسید فولیک و کولین است. قارچ دارای ویتامین های D, C, K می باشد. املاح قابل جذب قارچ عبارت اند از: کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، مس و کرم است. بیش از دوازده نوع ترکیبات آمینواسید که سازنده مواد پروتئینی می باشد در قارچ وجود دارد و در حقیقت قارچ درای تمام ترکیبات آمینواسید اصلی که بدن ندان احتیاج دارد می باشد. لازم به یادآوری است که لستین موجود در قارچ قادر است میزان کلسترول خون را در سطح پایین نگه دارد و غذای تازه قارچ برای افرادی که دچار بیماری قند و کلسترول می باشند بسیار مناسب است. همچنین قارچ دارای آنزیم تریپسین است که حاوی ارزش زیادی برای هضم غذا می باشد.

از محاسن دیگر قاچ جلوگیری از چاق شدن بدن است زیرا ترکیبات هیدروکربنه و سدیم آن بسیار محدود و دارای کالری کمی می باشد و انرا می توان در هر رژیم غذایی قرار داد.

جدولارزش غذایی قارچ در صدگرم قارچ

ویتامین B1 ۱۶۰ میلی گرم
ویتامین B2 ۷۰ میلی گرم
ویتامین C ۲میلی گرم
کلسیم ۱۲ میلی گرم
چربی ۳/۰ گرم
ماده نشاسته ای ۷ گرم
پروتئین ۵ گرم
فسفر ۹۸ میلی گرم
آهن ۷/۰ میلی گرم
کالری ۳۶ کالری

 

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار