تکنیک های باغداری

ساخت آبپاش دستی

شما با استفاده از یک بطری ساده می توانید ارزانترین آبپاش را برای آبیاری گیاهان به ویژه گیاهان ظریفی تهیه کنید که معمولا تحت تاثیر آبیاری دچار آسیب و شکستگی می شوند.

جهت ساخت این بطری آبپاش کافیست که ۸ گام زیر را انجام دهید.

گام اول: شستن بطری

بخش داخلی و بیرونی بطری را به خوبی با آب و صابون بشویید و برچسب روی بطری را حذف کنید.

ساخت آبپاش دستی 1

گام دوم : تعیین الگویی جهت سوراخ کردن بطری

از بخش بالایی بطری ۲٫۵ سانتی متر فاصله گرفته و الگویی مربعی شکل را جهت سوراخ کردن روی بدنه بطری در نظر بگیرید. به این صورت که مکان ایجاد ۵ سوراخ عمودی و ۵ سوراخ افقی را بر روی بدنه بطری با استفاده از ماژیک علامت گذاری کنید. شما بایستی در مجموع مکان ۲۵ سوراخ را بر روی بدنه بطری در یک قالب مربعی شکل با استفاده از ماژیک علامت گذاری نمایید.

ساخت آبپاش دستی 2

گام سوم: استفاده از انبردست و میخ برای سوراخ کردن

به منظور بهبود کارایی میخ در سوراخ کردن بطری بایستی میخ را به مدت ۲۰ ثانیه با استفاده از حرارت شمع داغ کنید.

ساخت آبپاش دستی 3

گام چهارم: برداشتن میخ از روی شعله و بلافاصله فشار دادن نقاط سوراخ های الگوی علامت گذاری شده

بعد از اینکه میخ به اندازه کافی داغ شد بلافاصله میخ را روی سوراخ های علامت گذاری شده قرار داده و فشار دهید تا سوراخ کاملی ایجاد شود.

قبل از سوراخ کردن هر مکان نشانه گذاری شده حتما میخ را مجددا به کمک انبردست به مدت ۱۰ثانیه حرارت دهید و سوراخ کردن الگوی علامت گذاری شده را به همین ترتیب تا پایان ادامه دهید.

ساخت ابپاش دستی 4

گام پنجم: ایجاد درب u شکل 

باتوجه به این موضوع که نمی توانید از درب خود بطری جهت پرکردن آبپاش استفاده کنید بایستی دقیقا نقطه مقابل الگوی مربعی سوراخ ها، یک درب u شکل جهت پرکردن آبپاش ایجاد کنید.( در زمان آبپاشی بایستی بطری آب را به حالت افقی مورد استفاده قرار دهید).

ساخت ابپاش دستی 5

گام ششم: طراحی روی بطری آبپاش

این  مرحله کاملا اختیاری بوده و شما می توانید با استفاده از برچسب های زیبا یا یک ماژیک ساده نسبت به طراحی بر روی بطری آبپاش اقدام کنید البته این اقدام هیچگونه تاثیری بر روی عملکرد آبپاش شما ندارد و فقط صرفا بر زیبایی فعالیت شما می افزاید.

ساخت ابپاش دستی 6

گام هفتم : پرکردن بطری از طریق درب u شکل

ابپاش خود را از طریق درب u شکلی که ایجاد کرده اید پر کنید به نحوی که سطح اب بطری در حالت عمودی ۱٫۵الی ۲ سانتی متر پایین تر از از درب u شکل قرار گیرد.

ساخت ابپاش دستی 7

گام هشتم: شروع آبیاری گیاهان

آبپاش خود را در زمان آبیاری با شیب افقی مناسب مورد استفاده قرار دهید به گونه ای که آب به راحتی از سوراخ های الکوی مربعی شکل خارج شده  درحالیکه  خروج آب از بخش u شکل اتفاق نیفتد. در ضمن شما می توانید در صورت لزوم بطری آبپاش خود را مجددا از بخش u شکل پر نمایید.

ساخت آبپاش دستی 8

 

منبع: wikihow
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید