درختچه های زینتی

معرفی ارقام گل رز

گل رز بعنوان ملكه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده هاي داروئي آن بيشتر مورد توجه بوده ولي بتدريج كشت و كار آن در باغها گسترش يافت. علاقه و اشتياق انسان به داشتن اين گل در تمام فصول سال باعث گرديد تا توليد آن در گلخانه انجام گيرد. در حال حاضر گل رز يكي از محبوبترين گلهاي جهان است و از لحاظ ميزان توليد در صدر قرار دارد.

گل رز متعلق به خانواده گل سرخيان است. اين گياهان در بخشهاي وسيعي از كره زمين پراكنده هستند و از لحاظ نحوه رشد و شكل بوته و توليد گل به انواع رزهاي مينياتوري، پاسيويي، هيبريد چاي، فلورينبدا،درختچه اي، بالا رو و رونده تقسيم مي شوند.

ارقام مختلف گل رز

۱- رزهای گونه ای یا ژنوتیپ مثل رزهای گل محمدی، سگ گل،رز چینی،رز ژاپنی که معمولا برای پایه پیوند و اصلاح و دورگه گیری ازشون میشه استفاده کرد.

رز محمدی

۲- رزهای هیبرید چای یا رزهای گل درشت که از تلاقی رزهای اروپایی و چینی بدست میاد که برای گل بریدنی ازشون استفاده میکنن و توی گرمای تابستون گل نمیدن و کلا پرورش اونها تو مناطق گرم اصلا توصیه نمیشه.

رزهیبریدی دو رگه

۳- رزهای دسته ای که از تلاقی رزهای چای با رزهای پاکوتاه بدست میاد و ساقه ها و شاخه ی گلها همه منشعب هستند.

رزدسته ای

۴- رزهای مدرن یا هلندی خودمون که معمولا توی فصل رشد تک گل روی شاخه داره و ساقه هاش کلا قوی تره و نیاز به هرس ملایم داره.و کلا از تلاقی و هیبریداسیون رزهای قدیمی به وجود اومدن.

۵- رزهای رونده و بالا رونده

رز رونده

۶- رزهای مینیاتوری و پاکوتاه مثل ساناز

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید