باغ و باغچه ویلا و باغ های خاص

انواع سایبان در طراحی فضای سبز

در طراحی فضای سبز خلق فضاهای متنوع با گونه های مختلف گیاهی و با اشکال و اندازه های متفاوت و با فاصله کاشت مناسب امکان دارد.

طراحان فوت و فن های مختلفی برای لذت بخشیدن به بینندگان دارند. برای مثال با استفاده از درختان به عنوان درب و دیوار و تنگ کردن فضا به انسان احساس مچاله شدن و گرفتگی فضا را می دهند و سپس به نقطه ای دلگشا و باز در طرح هدایت می کنند که حس آزادی را ایجاد می نماید.

فضای باز ( Open space)

چمن ، گیاهان پوششی Ground cover و درختچه های کوچک بعنوان امتداد صفحه کف عمل می کنند و معمولا فضا را محصور نمی کنند. اینگونه فضاها از نظر جریان هوا، نور و دید کامل است.

فضای نیمه باز ( Semiiopen spsce)

این نوع فضا از یک طرف باز و از طرف دیگر دارای سطح مانع عمودی است. در طرف باز از کاشت گیاهان پوششی و در طرف بسته از درختچه های بلند و درختان کوتاه استفاده می شود. این طرح مناسب مکان هایی است که دارای شیب تند و تراس مناسب است و چون آن قسمت از طرح ( دیوار تراس) که از نظر زیبایی شناسی باید پنهان بماند،  از کاشت گیاهان پا بلند در جلوی آنها استفاده می شود تا علاوه بر اینکه زمینه ای برای نمایش گیاهان زیبا در فضا هستند به عنوان تندیس هایی در فضا مطرح می شوند. در فضای نیمه باز رابطه بین ارتفاع جسم و فاصله بیننده یک به سه است.

فضای بسته ( Canopied spsce)

برای ایجاد سایبان، گیاهان با برگها و شاخه های متراکم مانند درخت نارون و با فاصله کمتری مورد استفاده قرار می گیرند. سطح بالا سری آنها مسدود و سطح عمودی طرفین پس از بلوغ باز است. اهمیت فضایی آنها بیشتر به دلیل تاثیرشان بر نور و سایه هایی که بر محوطه می اندازند می باشد. با نگرش به انها از فاصله دور فضا را محصور می بینیم و از نزدیک فضا باز است و فقط لبه تنه آنها می تواند بر وجود فضا دلالت کند. این فضای با سقف و ستون فاقد دیوار است و فضا را باز جلوه می دهد. از نظر میزان نور در تابستان کمی تاریک و خفه و در زمستان باز و روشن هستند. در اصطلاح به این نوع فضا تونلی و یا به علت شباهت آنها به ساندویچ، تونل ساندویچی نیز می گویند.

با تغییر فصل و دگرگون شدن زاویه تابش آفتاب و شرایط برگها میزان نور و شکل سایه ها تغییر می کنند و سایه های انبوه تابستانی به سایه های شاخه شاخه در زمستان تبدیل می شوند.

سایبان بسته (Enclosed canopied space)

از نظر مشخصات مانند سایبان قبلی است با این تفاوت که اطراف آن به وسیله درختان متوسط یا درختچه های کوچک کاملا احاطه شده است.

فضای عمودی (Vertical space)

درختان مخروطی مخصوصا سرو شیراز و تبریزی با رشد عمودی و جالب توجه خود چنین فضایی را خلق می کنند و در صورتیکه فضای افقی آن با کاشت درختان کوچکتر بسته شود استفاده کننده از این فضا احساس کسی را دارد که او را با نیرویی بطرف آسمان می کشند!

photo_2016-06-08_14-11-43

دید در حیاط این تصویر در محور افقی است و ساختمان ویلا و درختان پشت آن محر دید عمودی را نشان می دهند.

11

گیاهان بالا رونده و دیواری، دید عمودی (vertical plan) را نشان می دهند. گل کاغذی (Bougainvillea) از زیباترین درختچه های دیواری در مناطق گرم و زینت بخش سر درب های اکثر منازل جیرفت، بوشهر و قسمت های جنوبی فارس است.

photo_2016-06-08_13-02-14

دید بیننده از نقطه شروع در اول از گلهای شقایق در سطح شروع و درختان سرو در انتهای باغ آن را به بالا هدایت می کنند. در این تصویر هر دو محور افقی و عمودی به وضوح مشاهده می شود.

ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید