روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت زردک

مشخصات

نام زردک ، هویج وحشی
نام های لاتین

 Parsnip

نام علمی

 Pastinaca sativa

تیره

 Apiaceae , umbelliferae

گیاهشناسی :

زردک از حجیم شدن بخش فوقانی ریشه ایجاد شده و قطر آن به ۵ الی ۸ سانتیمتر وطول آن ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر می رسد . ارتفاع بخش هوایی آن حدود ۴۰ الی ۶۰ سانتیمتر است. بومی مناطق شرق مدیترانه بوده و برای مصارف دارویی استفاده می گردد. در زمان های قدیم در روم و یونان مصرف خوراکی داشته است . محصولی دو ساله بوده و این گیاه شبیه هویج بوده ولی ریشه های آن بیش از هویج به سرما مقاومند . ریشه های آن در خاک های سرد شیرین تر می گردند. گوشت آن زرد رنگ بوده و از زمان کاشت تا برداشتمحصول به ۹۵ تا ۱۲۰ روز نیاز دارد.

خاک مورد نیاز :

زردک در انواع زیادی از خاکها به خوبی رشد می کند و ترجیحا به خاکی با زهکشی خوب و PH خنثی (۵٫۵ الی ۷) نیاز دارد ، خاک های لوم شنی یا خاک های آلی فاقد کلوخ یا سنگ ، برای تولید ریشه های صاف و راست ترجیح داده می شود. میزان فشردگی خاک بر رشدو طول ریشه موثر است . فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است . در خاکهای بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در عوض در خاکهای نرم نازک و بلند می شود.

رطوبت مورد نیاز :

وجود رطوبت کافی در فصل رشد بسیار مهم است. مجموع ۴۵ الی ۹۰ سانتیمتر آب برای کیفیت و عملکرد بالا لازم است. تحت شرایط رطوبت کم خاک ، طعم زردک بسیار تند و شدید می گردد و در خاک های با رطوبت زیاد و ماندابی ریشه ها کم رنگ می گردند.

کوددهی :

زردک برای عملکرد خوب و بسته به مواد غذایی موجود در خاک به ۷۰  الی ۱۲۰ کیلوگرم ازت ، ۳۰ الی ۳۵ کیلوگرم فسفر و ۱ الی ۵ کیلوگرم پتاس در هکتار نیاز دارد.

طرز کشت زردک درمنزل :

زردک گیاهی است که در دو نوبت بهاره و پاییزه در زمینی که دارای خاک سبک و پوک می باشد کاشته می شود . زردک را به صورت خطی یا ردیفی کشت می کنند که فاصله بین ردیفها با خطوط را در حدود ۴۰ سانتیمتر و فواصل بوته ها را ۴ تا ۶ سانتیمتر در نظر می گیرند. و همچنین به صورت دستپاش نیز در سطح کم کشت می شود و از آنجایی که بذر زردک ریز است برای آنکه در هنگام پاشیدن تنک پاشیده شود لازم است مقدار بذر لازم را با سه برابر خاک نرم و خشک مخلوط و سپس آنرا دستپاش نمائید.

طرز کشت زردک در سطح وسیع :

زردک در سطح وسیع در دو نوبت بهاره و پاییزه کشت می گردد. زمان کشت بذر در مناطق سردسیر ، پس از رفع سرمای بهاره در بهار و در مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان است . اراضی سبک و قابل نفوذ برای رشد کامل ریشه ضرورت دارد. زمینی که برای کشت زردک انتخاب می شود را در ابتدا بایستی شخم عمیق زد و در پاییز به هر هکتار آن ۲۵ تا ۳۰ تن کود حیوانی پوسشیده اضافه کرد . سپس در اوایل فروردین زمین را به صورت جوی و پشته آماده نمود . فواصل ردیفها در زردک زودرس ۲۵ سانتیمتر و در زردک های دیررس ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر و فواصل بوته ها را بطور متوسط ۵ الی ۱۰ سانتیمتر روی ردیف در نظر می گیرند. بذر زردک را در کنار پشته ها میکارند. و عمق کاشت بذر نیم تا یک سانتیمتر است. بعد از آنکه بذرها سبز و بوته ها چهار برگه شدند تدریجا در ۲ الی ۳ نوبت آنها را تنک کرده و پس از تنک کردن بایستی مزرعه را بلافاصله آبیاری نمود تا ریشه هایی که اطرافشان خالی شده پوشانده شوند. عمل تنک کردن باید تا زمانی صورت بگیرد که فاصله بین بوته ها به ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر برسد. مدت فعالیت ریشه در خاک در حدود ۶ ماه است. و در این مدت مواد غذایی لازم را از خاک جذب و ذخیره می نماید . در تمام این مدت سله شکنی بعداز هر آبیاری ضروری است.

مولفین :

مهندس بهزاد ادریسی ، مهندس محمد حسین عظیمی و مهندس کیهان خسروی

ویرایش فنی:

توسط تیم تخصصی کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید