روش کاشت گل و گیاه فصلی

آلیسوم

آلیسوم

نام : آلیسوم
نام علمی:Alyssum maritimum
خانواده: Brassicaceae

گیاه شناسی

آلیسوم ( گل عسل – قدومه ) بومی نواحی مدیترانه ای است. گیاهی یکساله/دو ساله، علفی و کوتاه قامت است که بین ۵ الی ۳۰ سانتیمتر ارتفاع دارد و هر بوته آن نیز می تواند در حدود ۳۰-۲۰ سانتیمتر بر روی سطح زمین فضا را اشغاال کند. این گلها شیرین است و به دلیل شباهتی که به بوی عسل دارد گاهی با نام عسل نیز معرفی می شود.

دوران گلدهی
از اواسط بهار تا فرا رسیدن سرما و یخبندان انتهای پاییز است. آلیسوم یکی از بهترین انتخابها به عنوان کفپوش و همچنین پر کردن فاصله بین سنگها است. زیرا علاوه بر اینکه به خوبی سطح زمین را می پوشاند گلهایی به تعداد زیاد تولید می کند که زیبایی را برای محیط اطراف به ارمغان می آورد.

آبیاری
آبیاری متوسط کم نیاز دارد. هنگامی که سطح خاک خشک شد باید آبیاری شود.

نور
مکانهایی با آفتاب کامل یا نیمه آفتاب برای این گیاه مناسب است.
اگر این گیاه در سایه قرار بگیرد ساقه ها بلند میشود، گلدهی کم می شود وهمچنین باعث شیوع بیماری قارچ میشود.

دما
گرمای هوا باعث کاهش گلدهی می شود و در فصل پاییز مجددا شاهد گلدهی این گیاه خواهیم بود.

خاک
خاک معمولی باغچه + مقداری خاک برگ برای این گیاه مناسب است. این گیاه عمری یکساله دارد و معمولا نیازی به کود ندارد ، اگر کود زیاد مصرف شود باعث کاهش گلدهی می شود.

تکثیر
تکثیر این گیاه به وسیله بذر می باشد. میتوان مستقیم بذرها را روی خاک پاشید و یا از ۶-۵ هفته قبل از فصل بهار در جایی محافظتت شده بذرها را کاشت و سپس به خاک منتقل کرد.

منبع:

دپارتمان آموزش کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

 

کانال تلگرام کشتزار