روش کاشت سبزی و صیفی

خربزه عسلی

خربزه عسلی

نام: خربزه عسلی

نام لاتین:  HONEYDEW MELON

نام علمی: CUCUMIS MELO VAR.INODORUS

خانواده: کدوئیان –   CUCURBITACEAE

گیاهشناسی

خربزه عسلی یا ملون گیاهی از خانوائه کدوئیان است، شباهت زیادی به طالبی دارد و بومی منطقه آسیا می باشد. این گیاه تخم مرغی شکل بوده و حدود ۱۵ تا ۲۲ سانتی متر طول دارد و وزن آن بین ۳-۱ کیلوگرم متفاوت است.

گوشت آن به رنگ سبز کمرنگ . پوستی نازک به رنگ زردتا زرد متمایل به سبز است. هر میوه دارای تعدادی بذر میباشد. این میوه شیرین و آبدار است و به عنوان دسر هم از آن استفاده می شود.

بوته هایی کوتاه دارد که روی زمین می خوابد. بوته های این گیاه شبیه بوته ی خیار است . گلها هر صبح باز می شوند و گرده افشانی توسط حشرات انجام می شود.

خاک مناسب

خاک معمولی باغچه همراه با رطوبت کافی و زهکشی مناسب برای کشت میباشد.

آبیاری

این گیاه نیاز به آب و هوای بارانی ندارد و آبیاری آن باید به طور منظم و هنگامی انجام شود که سطح خاک خشک شده. اگر این گیاه در رطوبت زیاد و آب و هوای بارانی کشت شود کیفیت خوبی نخواهد داشت.

نور

نیاز به نور زیاد آفتاب و حرارت فصل گرما میباشد. بین ۲۴-۱۸ درجه مناسب است

تکثیر

تکثیر این گیاه از طریق بذر انجام می شود به صورتی که بذرها به صورت ردیفی روی کرت کاشته شود. معمولا کشت خربزه عسلی مستقیما در زمین اصلی صورت میگیرد.

منبع:

دپارتمان آموزش کشتزار
کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.
کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

نظر دهید