روش کاشت گل و گیاه فصلی

ناز یخی Aptenia

نام : ناز یخی

نام لاتین : Aptenia

نام علمی : Aptenia cordifolia

خانواده : Aizoacea و راسته Caryophyllales

گیاهشناسی

این گیاه بومی منطقه افریقای جنوبی است. در زبان انگلیسی با نام عمومی گیاهان یخی ( Ice plant) معروف هستند. دلیل این نام گذاری این است که اینن گلها بر روی سطح خود کرکهایی دارند که این کرکها می توانند منجر به انکسار و انعکاس نور خورشید شوند و به همین دلیل گاهی به نظر می رسد که کریستالهای یخی بر ر.ی این گلبرگها قرارا دارد.

ساقه ی ناز یخی می تواند تا ۶۰ سانتی متر نیز رشد کند، برگهای آن قلبی شکل به طول ۳ سانتی متر است. گلهای محبوبترین انواع ان صورتی – ارغوانی هستند و ۱٫۵ سانتی متر قطر دارند و در طی بهار تا پاییز بر روی گیاه شکوفا می شوند.

آبیاری

گل ناز یخی نیاز چندانی به آبیاری ندارد و خاک آن نباید دارای رطوبت همیشگی باشد به خصوص در مورد گیاهان جوان آن اگر آبیاری زیاد شود موجب پوسیدگی گیاه و رنگ پریدگی برگها و نهایتا از بین رفتن گیاه می شود. هنگامی که خاک رطوبت خود را کامل از دست دااده بود به مقدار کافی آبیاری شود.

نور

ناز یخی به محیطی پر نور و روشن با آفتاب مستقیم به مدت ۸-۶ ساعت در روز نیازمند است. نور کم محیط باعث علفی شدن گیاه و بلند شدن ساقه  ها و افزایش فاصله برگها از هم و کاهش گلدهی می شود.

دما

تا زمانی که دمای شبانه به زیر ۱۰ درجه نزول نکرده باشد این گیاه به رشد خود ادامه می دهد.

خاک و کود مناسب

خاک این گیاه باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا بتواند باقی مانده آب ناشی از آبیاری را بخوبی از خود عبور دهد. مخلوطی از شن، خاک باغچه، پرلیت و پیت ماس برای کشت مناسب است. اگر در زمان کشت از کود پوسیده دامی استفاده کردید در طول سال نیازی به کود دهی نیست و اگر احساس کردید خاک دارای کمبود مواد غذایی است یک یا دو مرتبه در فصل رشد کود استفاده شود.

تکثیر

تکثیر این گیاه به روش قلمه و بذر می باشد .

منبع:

دپارتمان آموزش کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید