درختان میوه روش کاشت

آلو قطره طلا

گیاهشناسی
آلو قطره ‌طلا با نام انگلیسی MIRABELLE PLUM و نام علمی PRUNUS DOMESTICA SUBSP. SYRIACA  نوعی آلو با هسته درشت و مزه ترش و شیرین می باشد. از میوه های بسیار مفید بوده که خواص سایر انواع آلوها را داراست. رنگ این میوه مایل به زرد ( طلایی ) می باشد.
درخت آلو درختی در اندازه های کوچک تا متوسط و با عادت رشد مستقیم می باشد. درخت آلوی اروپای رشد بیشتری نسبت به آلوی چینی دارد.
برگ ها تخم مرغی شکل یا بیضوی، با انتهای نوک تیز یا گرد، دارای دمبرگ کوتاه و حاشیه ای دندانه دار و مضرس می باشد.
گل ها از نظر موفولوژی مشابه گل های هلو بوده اما به رنگ سفید، کوچکتر و و دارای دمگل طویل تر هستند.
نیازهای اکولوژی
دما:
از نظر مقاومت در برابر سرمای زمستان، انواع آلوها مشابه سیب و آلبالو هستند و نیازهای سرمایی آنها بر حسب رقم با ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ ساعت دمای کمتر از هفت درجه سانتیگراد برآورده می شود.
خاک:
این گیاهان به طور کلی خاک های لمونی شنی را ترجیح می دهند و خاک های مرطوب و سنگین را بهتر از دیگر میوه های هسته دار تحمل می کنند.
هرس
پس از هرس شکل دهی، بیشتر ارقام تا سن ۱۲ سالگی نیاز به هرس مجدد ندارند ولی در آن سن به دلیل متراکم شدن شاخساره، باید آنها را هرس کرد. ارقام ژاپنی چون چوبشان نرم تر و میوه شان بزرگتر است به پیرایش شدیدتری نیازمندند.
روش کاشت

ازدیاد آلو و گوجه، بیشتر به طریق پیوند و تا حدودى به‌وسیله (قلمه‌زدن) و (خوابانیدن) انجام مى‌گیرد. از (نهال‌هاى بذری) هلو، زردآلو، بادام، خود آلو و گوجه را مى‌توان به‌ عنوان پایه استفاده کرد. در آمریکا، پایه هلو نتیجه بهترى داده و مرسوم‌تر است. استفاده از گیلاس چینى باعث ایجاد درختان پاکوتاه مى‌شود.
بر حسب رقم و میزان رشد آن، فاصله درختان آلو و گوجه ۷-۵ متر مى‌باشد. در کشورهاى مختلف توانسته‌اند در شرایط بسیار مناسب تا ۳۵ تن در هکتار محصول برداشت کنند ولى در ایران معمولاً میزان محصول از ۷-۳ تن در هکتار تجاوز نمى‌کند. کاشت درخت آلو را می‌تواند در ابتدا با درخت گلدانی، درخت ریشه باز، کاشت هسته و نیز کاشت بخشی بریده شده از درخت انجام دهید. 

معمولاً درختان آلو را زمانی که نهال‌های ۲ ساله و نابالغ هستند به فروش می‌رسانند. بهتراست زمان انتخاب محل کاشت، جایی از باغچه را انتخاب کنید که خاکش خوب زه کشی شده بوده و روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت نور آفتاب دریافت کند. در آب و هوای گرم، درختان آلو بایستی مرتباً تا سقف ۳ سانتی متر در هفته آبیاری شوند. در تیر و مرداد ماه آلوها رسیده می‌شوند.

ارقام آلو
نام نام: آلوکالیفرنیا یا شابلون آلوسانتریزه گوجه سبز
منشا اروپا اروپا اروپا
عمر اقتصادی ۲۵ سال ۲۵ سال ۵۰ سال
زمان رسیدن میوه اواخر مرداد ماه اواخر مرداد ماه اواسط مرداد ماه
پایه آلوچه بذری آلوچه بذری آلوچه بذری
عکس  آلو کالیفرنیا آلو شابلون  آلو سانتریزه  گوجه سبز

 

نظر دهید