روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت کلم بروکسل

کلم بروکسل عضو خانواده کلم و منبع بسیار خوبی از پروتئین و ویتامین ها می باشد. درواقع يك سبزى اروپايى است. متجاوز از ششصد و پنجاه سال از قدمت اين سبزى در اروپا مى گذرد. اولین بار ساكنين بلژيك به كاشت و مصرف آن روى آوردند.

گیاهشناسی

بطور كلى گياهى است از تيره (كروسى فر)ها CRUCIFERAE از جنس براسيكاBRASSICA . يكى ديگر از نامهاى اين كلم در فارسى كلم تكمه اى است. تيپ ظاهرى آن درست مانند كلم پيچ اما خيلى كوچكتر از آن و به اندازه يك گردو است. روى يك ساقه كلم بروكسل دهها كلم كوچك ظاهر مى شوند. اين كلمها هرقدر كوچكتر باشند خوشخوراكتر خواهند بود. كلم بروكسلهاى درشت تلخ و بى مزه هستند.كلم بروكسل ظاهرى فانتزى دارد و امروزه مصرف آن در تهيه ى انواع سالاد، ترشى و غذا در ايران رواج يافته است. اين گياه در مقايسه با ديگر انواع كلم، در برابر سرما مقاومت بيش ترى دارد و اصولاً در هواى سرد و خنك محصول بهترى مى دهد.

کلم بروکسل
این نوع کلم، از گونه های دیر کشت زمستانی هستند که دماهای پایین تا حد ۱۰- درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. این نوع کلم، برای مناطق با زمستان های شدیدا متغیر مناسب است.
روش کاشت

کاشت کلم بروکسل از طریق بذر و سپس با جابجایی نشاء به زمین اصلی امکان پذیر است. نشا و انتقال نهالهاي جوان ۹۰ تا ۱۰۰ روز قبل از يخبندان انجام مي شود. وقتي بلندي بوته ها به اندازه ۷ سانتيمتر رسيدند , مي توان آنها را جابجا كرده در بستر اصلي كشت كنيد .همچنین در یک روش دیگر، بذرهارو ۴ ماه قبل از دوره سرما به صورت مستقیم در زمین اصلی کشت میکنند.

Growing Brussels Sprouts

زمان کاشت

از اوایل تا اواسط تابستان

خاک مناسب

کلم ها در تمامی خاک ها به خوبی رشد می کنند ولی انواع زودکشت بهترین رشد را در خاک های لوم شنی یا لوم یا سیلیتی لوم غنی دارند. PH مناسب برای رشد کلم ۶ تا ۸ است. در صورت اسیدی بودن خاک، باید به آن آهک اضافه شود. فاصله هر بوته با هم در يك رديف ۶۰ تا ۹۰ سانتيمتر يا فضاي چهار طرف هر بوته ۶۰ سانتي متر توصيه شده است. بهتر است قبل از جابجایی نشا به زمین اصلی ، زمین اصلی را با کود تغذیه کنید.

مقدار مصرف بذر
 میزان مصرف بذر کلم بروکلی ۳۰۰ گرم در هکتار است. که پس از کاشت بذر ، نشاء رو به زمین اصلی منتقل میکنند.
کود دهی
كلم بروكسل مانند گياهان هم خانواده خود از جمله بروكلي كشت مي شود . كود ازت را زماني كه طول بوته ها به ۳۰ سانتي متر رسيدند بدهيد . بعد از دادن كود سرك بلافاصله آبياري كنيد . در گرماي تابستان چنانچه خاك محل كاشت كلم بروكسل رطوبت كافي نداشته باشد , رشد گياه متوقف مي شود.
برداشت

گره هاي كوچك بر روي تنه گياه , سرهائي به قطر ۵/۲ تا ۵ سانتيمتر توليد مي كنند . اين سرها همان قسمت اصلي و خوردني گياه بروكسل مي باشد. سرهاي پائين تر تنه گياه زودتر مي رسند . بهتر است برداشت قبل از زرد شدن برگ گياه انجام گردد .

 

منبع

gardeningknowhow
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

 

 

 

نظر دهید