دانستنیهای کشاورزی ویژه

ازدیاد گیاهان از طریق تقسیم بوته

ازدیاد گیاهان از طریق تقسیم بوته

تقسیم بوته

یكی از ساده ‏ترین روش‏های ازدیاد اغلب گیاهان آپارتمانی و حتی بعضی از گیاهان باغچه ‏ای، تقسیم بوته است.در این روش اساس كار بر این است كه گیاه از گلدان خارج شده و به چند گیاه كوچك‏تر كه دارای ریشه هستند تقسیم شود. به این ترتیب یك گیاه كامل ممكن است به دو، سه و یا حتی چهار گیاه كوچك‏ترتبدیل گردد.گیاهان آپارتمانی مانند گندمی، برگ بیدی، آگلونما و اسپیدسترا را می توان از طریق این روش تكثیر نمود. بعضی از گیاهانی كه قابلیت تکثیر به صورت تقسیم بوته ای را دارا می باشند عبارتند از: انواع سدوم، پیچ امین‏الدوله، پیچ تلگرافی، گیاهان خانواده كراسولاسه، كوكب، زنبق و گیاهانی كه ریشه‏ های غده ‏ای دارند.بهتر است عمل ازدیاد گیاهان را در فصل بهار انجام دهید. در مورد گیاهان باغچه‏ ای هر چقدر هوا خنك‏تر باشد درصد موفقیت بیشتر است. گیاهی که برای انجام عمل تقسیم بوته ای انتخاب می شود  باید سالم، شاداب و پرشاخ و برگ بوده و ریشه كافی داشته باشند.

تقسیم بوته

برای انجام عمل تقسیم بوته ، لطفا به موارد زیر توجه فرمایید:

۱- آبیاری :

قبل از تقسیم بوته از دادن آب به گلدان خودداری كنید.

۲- طریقه خارج كردن ریشه از گلدان‏:

ابتدا گلدان را برگردانده و با یك دست طوقه گیاه را می‏گیریم و با دست دیگر لبه گلدان را به پشت یك گلدان سفالی خالی و یا هر جسم سخت دیگر می‏زنیم تا ریشه به طور كامل همراه با خاك‏های اطرافش از گلدان خارج شود.بعد از اینكه ریشه از گلدان خارج شد بهتر است ریشه‏ های زاید و بلند و قسمت‏ های پوسیده را با قیچی جدا کنید.

۳- ضد عفونی کردن ریشه ها :

در مورد گیاهان گرانقیمت و گیاهانی كه نسبت به بیماری‏ها حساس هستند بهتر است ریشه با محلول آب ولرم و سموم قارچ‏كُش ضد عفونی شوند. سپس موقع آن می‏رسد كه با چاقوی تیز یا قیچی، گیاه اصلی را به چند گیاه كوچك‏تر تقسیم كنید، اما یادتان باشد هر كدام از گیاهان تكثیر شده باید قدری ریشه داشته باشند.

۴- آماده سازی گلدان :

آماده كردن گلدان برای كاشت گیاهان تكثیر شده‏ كف گلدان‏ها را سوراخ نموده و داخل آن را به قطر یك سانتی‏متر سنگ‏ریزه بریزید، سپس یك قسمت خاك‏برگ، یك قسمت خاك باغچه و یك قسمت ماسه را خوب مخلوط كنید و تا یك‏سوم از ارتفاع گلدان را با این خاك پر كنید. حالا ریشه گیاه جدید را در گلدان قرار داده و در قسمت‏های خالی دوباره مخلوطی از آن سه نوع خاك (یك قسمت خاك‏برگ، یك قسمت خاك باغچه و یك قسمت ماسه) بریزید.

۵- مراحل آخر :

توجه كنید طوقه گیاه باید با سطح خاك هم‏سطح باشد. با بیلچه خاك‏ های اطراف گیاه را فشرده و صاف كنید.در پایان كار به گیاه آب بدهید و به وسیله قیچی برگ‏های زرد و ساقه‏ های خشك را حذف  نمایید.

 

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي ، گیاهپزشکی و فروشگاه آنلاين کشاورزي . فروش بذر قارچ ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید