دانستنیهای کشاورزی

نحوه کود دهی چمن ها

نحوه کود دهی چمن ها

بایستی از کودهای شیمایی به مقدار لازم جهت چمن استفاده کرد ، کود پاشی چمن ها بر اثر نیاز چمن به عناصر مختلف کود شیمیایی پاشیده شود . باید در نظر داشته باشید که بکار گیری مقدار زیاد کودهای شیمیایی نه تنها سودی در بر ندارد ، بلکه زمین را دچار مسمومیت کرده و ریشه ها را از فعالیت می اندازد پس برای دست یافتن به جمن خوب و سبز و سرحال از کودهای شیمیایی NPK  بایستی استفاده شودو چون کود شیمیایی بر اثر آبیاری مداومی که در زمین چمن انجام می شود ، سریعا از سیکل غذایی زمین خارج می گردد. لذا کود پاشی را تا ۳ الی ۴ بار در سال انجام دهید. سعی شود از کودهای ۱۵-۱۵-۱۵ و ۱۸-۱۸-۱۸ و ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده گردد. کود سه بیسست را در پاییز و سه پانزده و سه هجده را در بهار سه نوبت استفاده گردد.

مقدار مصرف کودهای شیمیایی هم برای هر ۲۰ متر مربع یک کیلوگرم می باشد و این مقدار در زمانهای مختلف و حرارت های مختلف کم و زیاد می گردد.

نکته :

پس از هر بار کود پاشی عمل آبیاری باید بیشتر صورت گیرد تا باعث سوختگی چمن نشود . در فصل گرم ازکودهای ازته نیترات آمونیوم به نسبت هر ۲٫۵ کیلو در ۱۰۰ متر مربع استفاده گردد . کودهای فسفات آمونیوم و سولفات آمونیومباعث تقویت ریشه گشته و باعث سبزینگی و زیبایی برگهای چمن بدون  لکه می گردد.

نویسنده :

محمد تقی نجم آبادی

ویرایش فنی :

تیم تخصصی کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید