روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت کلم پیچ

استفاده از کلم ها در انواع غذاها و سالاد بسیار متداول است. مقدار ویتامین ث و املاح معدنی کلم پیچ سفید بیشتر از کلم پیچ قرمز و میلان است. مقدار پروتئین نیز بین ۱٫۵ تا ۴٫۵ درصد در انواع کلم ها متفاوت است.
برخی از گزارشات حاکی از این است که مصرف زیاد آن عارضه سرطان روده را برطرف می کند.
طعم تلخ کلم ها مربوط به ماده گلوکوزینات می باشد.

کلم پیچ از گیاهانی است که در قسمتهایی از اروپا مانند دانمارک ، انگلیس و فرانسه ، به صورت خودرو یافت میشود. نام علمی کلم پیچ BRASSICA OLERACEA CAPITATA است.  در این مقاله قصد داریم به معرفی و نحوه کاشت کلم پیچ بپردازیم. با کشتزار همراه باشید.

کلم پیچ

گیاهشناسی

کلم پیچ گیاه بومی اروپاست.دارای ریشه سطحی و کوتاه میباشد. برگ ها در کلم پیچ بر روی ساقه کوتاه و نسبتاً ضخیمی به صورت یک مجموعه کروی شکل ظاهر می شوند. کلم پیچ نسبت به طول روز (مانند کاهو ها ) حساس نیست.

گرده افشانی کلم ها با باد و حشرات انجام می گیرد.

نیازهای اکولوژی

کلم پیچ طالب آب و هوای معتدل است. بهترین دما برای رشد، بین ۱۵ تا ۲۰ و حداقل آن برای رشد رویشی حدود ۱ درجه سانتیگراد است. بهتر است دما کمتر از ۱۰ و بالای ۲۵ درجه سانتیگراد نباشد.
بسته به نوع و روش مقاوم کردن نشاءها در خزانه و زمانی که نشاهای جوان بعد از انتقال از خزانه در دمای منهای ۱۰ درجه سانتیگراد قرار گیرند، خسارت یخبندان به وجود می آید. مقاوم کردن تدریجی نشاها در مدت بیش از چند هفته در هوای آزاد، باعث می شود که گیاهان جوان حتی یخبندان های تا منهای ۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند. کلم پیچ در مناطق معتدل به عنوان گیاه بهاره یا پاییزه و در مناطق گرمسیر به عنوان گیاه زمستانه کشت می شود.
رطوبت هوای زیاد در عملکرد محصول تأثیر زیادی دارد. زمین های عمیق و سنگین با سطح آب زیرزمینی حدود یک متر، شرایط مناسبی را برای تولید کلم ها فراهم می کنند. از این نظر، شمال ایران برای کشت انواع کلم ها مناسب است.
به طور کلی مناطقی که دارای آب و هوای خنک و معتدل و نیز دارای رطوبت و بارش کافی باشند، مانند سواحل دریای خزر، مناسب ترین منطقه برای کاشت انواع کلم ها هستند.
کلم ها احتیاج زیادی به مواد غذایی دارند و این نیاز به ویژه در زمان تشکیل مجموعه کروی شکل برگ ها، بیشتر به چشم می خورد. استفاده از کود دامی و کمپوست نیز در افزایش محصول نقش دارد.

آفات و بیماری
فتق کلم مهمترین بیماری در کشت های متراکم در کشورهای کلم خیز است. از علائم آن زخم های شدیدی است که در ناحیه ریشه به وجود می آید و باعث کج و معوج شدن نشا و خود گیاه شده و در نهایت پژمردگی آن را به دنبال دارد. این قارچ یک قارچ خاکزی است و با تناوب، استفاده از نشاهای سالم و قوی و آهک می توان بر آن غلبه کرد.
بیماری پژمردگی کلم که توسط قارچ Phoma lingam ایجاد می شود، از طریق بذر و خاک سرایت می کند.
کک خاکی کلم که سوراخ های گردی روی برگ ها و نشاهای جوان بر اثر خوردن به جای می گذارد. ضد عفونی بذر با سموم حشره کش روش مبارزه با آن است.
مگس کوچک کلم از دیگر آفات آن است. از علائم خسارت، سوراخ کردن بدون نظم هندسی ساقه های جوان توسط لارو این مگس است. با ضدعفونی نشاها توسط آفتکش ها می توان با آن مبارزه کرد.
آفت دیگر این گیاه، پروانه سفید کلم است. خسارت ناشی از این آفت توسط لاروهای سبز و زردرنگ و مخطط روی برگ ها وارد می شود.مبارزه پس از اولین تخم ریزی حشره زیر برگ ها و یا پس از تولید اولین لاروها با حشره کش ها انجام می گیرد.
روش کاشت کلم پیچ

روش کاشت از طریق بذر است. بعد از ۲ الی ۳ ماه بسته به زودرس و یا ذیر رس بودن گونه ای که کاشته ایم ، نشاء کلم رو به زمین اصلی انتقال میدهند.

زمان بذرپاشی در خزانه نسبت به انواع کلم متفاوت است. به عنوان مثال، کلم های زودرس را در دی و بهمن و انواع نیمه زودرس از بهمن تا اواخر اسفند و انواع پاییزه را می توان تا اواخر اردیبهشت نیز خزانه گرفت. کلم های دیررس در اواسط مرداد خزانه گرفته می شود.

دوره پرورش کلم ها در خزانه معمولاً ۷ تا ۸ هفته است. دمای خزانه تا هنگام جوانه زدن بذر بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و سپس بین ۱۴ تا ۱۶ درجه سانتیگراد تغییر می کند. دمای خزانه پس از دو برگه شدن باید حداکثر بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد کاهش یابد. محیط خزانه نیز باید همواره نور و تهویه کافی داشته باشد.

کاشت کلم پیچ

برداشت

کلم ها را باید زمانی برداشت کرد که مجموعه کروی شکل برگ ها کاملاً سفت شده باشد. عمل برداشت در سطح کوچک با چاقوی تیز و در سبزیکاری سطوح بزرگ از ماشین های ویژه برداشت استفاده می گردد. مقدار محصول بسته به انواع کلم ها متفاوت بوده و بین ۳۰ تا ۶۰ تن در هکتار است.

 

 

یک نظر

نظر دهید