چمن و مراقبت ها

زمین پوش ها به جای چمن

در میان گیاهانی که به عنوان زمین پوش ها خوانده می شوند، تنوع وجود داشته و قادرند در موقعیت ها و شرایط مختلف آب و هوایی رشد کنند. ویژگی عمومی آنها رشد به نسبت کوتاه و فشرده است، گرچه از درختچه های چوبی خزنده تا پیچ ها و نیز چند ساله های پهن شونده تا بعضی از گیاهان سوخوار را شامل می شوند.

در میان مجموعه غنی زمین پوش ها می توان گیاهانی یافت که می توانند جایگزین چمن شوند و می توان آنها را برای جاهایی که چمن با شکست مواجه شده و یا مراقبت از آن دردسر ساز بوده در نظر گرفت. زمین پوش ها راه حلی آشکار برای این مکان ها می باشد.

sedum گیاه

مزیت زمین پوش ها

جایگزین کردن چمن با گیاهان زمین پوش تنها یکی از کاربردهای عملی این گیاهان می باشد. این گیاهان همانند یک پتوی بزرگ سطوح بزرگ زمین را با کمترین نیاز آبی و کمترین مراقبت در مقایسه با چمن می پوشانند. همچنین با انتخاب درست یک زمین پوش مناسب می توان در جاهایی که کاربرد چمن غیرعادی بوده و یا بخوبی رشد نکند محل را پوشش داد. بعضی از زمین پوش ها سالها که روی شیب ها که مراقبت از چمن در آنها مشکل است، رشد می کنند. بعلاوه زمین پوش در کنترل فرسایش و آبشویی کمک می کند. در سایه سنگین، در محل هایی که ریشه درختان برای جذب آب و عناصر غذایی رقابت می کنند و خاک هایی که به طور مرتب خیلی مرطوب یا خیلی خشک هستند، بعضی زمین پوش ها رشد می کنند. برخی از آنها برای کاشت در فاصله بین سنگفرش ها و پله ها مناسب هستند.

pachysandra گیاه

طراحی با استفاده از زمین پوش ها

زمین پوش ها علاوه بر جنبه های کاربردی دارای ویژگی های هنری نیز هستند و می توانند بطور ویژه برای ایجاد طرح های فضای سبز بکار روند. می توان آنها را در فضای سبز به شکل های مختلف گسترش داد. بعلاوه می توان انواع زیادی از تضاد ها را با استفاده از زمین پوش و چمن، با استفاده از روش های دیگر یا درختچه ها و پیچ ها و نیز با گیاهان یکساله و چند ساله علفی ایجاد کرد. رنگ و بافت گزینه های طراحی بیشتری را فراهم می کنند. بافت برگساره از حالت چمنی تا بافت خشن و رنگ آنها از دامنه هایی از خاکستری تا سبز ملایم وتا سبز چمنی، برنزه تا ارغوانی و ترکیبات ابلق سبز و خاکستری یا زرد و. یا سفید متنوع است. بعضی زمین پوش ها تنوعی از رنگ گل های فصلی را ایجاد می کنند که گاهی به تشکیل میوه های زیبا نیز می انجامد. از انجا که زمین پوش ها کم رشد هستند، می توان بدون توجه به حجمی که اشغال می کنند، آنها را برای ایجاد تنوع در فضای سبز بکار برد. برخلاف چمن، زمین پوش ها انسان را به راه رفتن روی آنها تحریک نمی کنند و حتی برخی از آنها مانعی بای رفت و آمد ایجاد می کنند. بنابراین در حال که مانع دید نمی شوند می توانند به عنوان مانعی برای رفت و آمد ایجاد کنند. مثل آجوگا، آرابیس، بامبو بهشتی و….

گیاه اجوگا

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي کود ، بذر و ابزار باغبانی.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

 

 

نظر دهید