چمن و مراقبت ها

شناخت علفهای هرز چمن

شناخت علف هاي هرز چمن : علف هاي هرز متداول

حضور علف هاي هرز يك پديده معمول در اكثر چمن زار ها و باغات مي باشد . در حالي كه اغلب آنها كاملا آشنا هستند تعدادي نيز وجود دارند كه شناخته شده نيستند . يادگيري شناخت برخي از رايج ترين علف هاي هرز ميتواند به حذف هرچه بهتر و آسانتر آنها كمك كند . در ادامه با کشتزار همراه باشید

تشخيص انواع علف هاي هرز

به منظور شناسایی انواع علف هرز و تحت کنترل درآوردن آنها ، این مهم است تا بفهميد آنها چگونه رشد می کنند.

مانند ديگر گياهان علفهاي هرز نيز ميتوانند يك ساله و يا چندساله باشند . علف هاي يكساله تا زماني كه اقدامات كنترلي انجام ميشود كمتر دردساز هستند .

با وجود اينكه اين علف ها در هرجايي با توجه به پراكندگي بذرها رشد ميكنند ، ريشه هاي آنها تقريبا كم عمق مي باشند .

اين موضوع باعث مي شود تا به راحتي از خاك بيرون آورده و از بين برده شوند ، البته انجام اين كار قبل از بذر دهي آنها توصيه ميشود .

علف های هرز رایج يك سالانه عبارتند از:

  • علف زمستانه chickweed

chickweed

  • علف انگشتي crabgrass

crabgrass

  • ارجي ragweed

ragweed

  • فرفيون خال خال spotted spurge

spotted-spurge-weed

  • علف هفت بند knotweed

prostrate-knotweed

  • پوآ bluegrass

poa-annua

از سوي ديگر علف هاي هرز چندساله ريشه هاي گسترده تر و ضخيم تري دارند كه مبارزه را با آن ها سختر ميكند . به علاوه اين علف ها هر ساله ميرويند خصوصا اگر ريشه هاي آنها كاملا حذف نشده باشند .

برخي از رايج ترين و دردسرساز ترين علف هاي هرز چندساله عبارتند از :

  • شبدر clover

white-clover1-400x300

  • گزنه nettle

stinging-nettle2-400x533

  • قاصدك dandelion

dandelion-400x265

  • بارهنگ plantain

plantain1-400x532

  • پيچك mouse-ear chickweed

common-chickweed-400x300

 

شناسايي علف هاي هرز

يكي از بهترين راه هاي شناسايي علف هاي هرز نگاه كردن دقيق و از نزديك به خاك مي باشد . بسياري از علف هاي هرز رايج در نوع خاصي از خاك رشد مي كنند .

علاوه بر خاك بسياري از علفهاي هرز از طريق ظاهرشان شناسايي ميگردند .

برخي از رايج ترين علف هاي هرز عبارتند از :

قاصدك ها : قاصدك ها يكي از مشهورترين علف هاي هرز در باغات و چمنزارها هستند و شكوفه هاي زرد آنها در هر نقطه اي ظاهر ميشوند .

در حالي كه ريشه هاي عمودي آنها كار مبارزه با آنها را دشوار ميكند ، تكثير آنها بيشتر از طريق پراكنده كردن دانه هاي كركي و سفيدرنگشان انجام ميگردد .

ارجي : نوعی ابروسیا است که معمولا توسط بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی شناخته شده است . این علف هرز سالانه اغلب در ماه های تابستان دیده می شود وبه واسطه  شاخ و برگ مانند سرخس آن به رسمیت شناخته شده است.

علف انگشتي : اين گياه بدترين كابوس يك صاحب خانه است . اين گياه تابستانه يك ساله به صورت مسطح روي زمين ميخوابد و ساقه هاي قرمز مايل به ارغواني صاف و كركدار دارد . توليد سنبله هاي بلند و باريك ميكند .

فرفیون خال خال داراي یک نقطه ارغوانی مایل به قرمز در مرکز هر برگ و شیره شیری رنگي است كه  ممکن است موجب خارش در افراد حساس شود. این علف هرز يكساله را می توان به راحتی در خاک مرطوب بيرون کشیده .  بهبود تراکم چمن می تواند کمک بسياري در کنترل آن داشته باشد .

 

علف زمستانه : داراي گلهاي كوچك و سفيد ستاره اي شكل ميباشد . اين علف يكساله در شرايط آب و هوايي سرد و مرطوب رشد ميكند . نوع ديگري از اين گياه وجود دارد كه علاوه بر چندساله بودن به هواي گرم تابستان نيز مقاوم است .

شبدر سفيد : گياهي چندساله است كه توليد رانرهاي خزنده و شكوفه هاي سفيد و كركدار ميكند . از آنجايي كه اين علف هرز باعث تثبيت نيتروژن ميشود بيشتر در زمين هايي با حاصلخيزي كم يافت ميگردد بنابراين اضافه كردن نيتروژن به خاك ميتواند به كاهش جمعيت آنها كمك كند .

گزنه : اين علف هرز چندساله گونه هاي متععدي دارد از جمله گزنه نيش دار . در حالي كه به نظر يك گياه عادي كركدار با گلهاي جذاب مي باشد در صورت تماس با آن نيش دردناكي را تجربه خواهيد كرد . گزنه ها اغلب گسترش تهاجمي با ريشه هاي خزنده دارند .

بارهنگ برگ پهن : يك گياه چندساله كم رشد است . داراي برگ هاي  پهن با رگ برگ هاي برجسته مي باشد و درصورتي كه كنترل نشود باعث خفگي و از بين رفتن چمن مي گردد .

علف هفت بند : گياه يك ساله كه اغلب در پياده روها يافت ميگردد . معمولا در خاك هاي خشك و متراكم رشد ميكند .

هفت بند توليد ساقه هاي سخت و بلند و برگ هاي سبز آبي با گلهاي سفيد كوچك ميكند .

معمولا با فرفيون اشتباه گرفتهه ميشود در حالي كه اين گياه توليد شيره نميكند . توليد بذر زيادي ميكند كه ميتوان با هوادهي سالانه ميزان آن را كاهش داد .

پاپيتال خاكي : كنترل اين گياه بسيار دشوار است زيرا به راحتي در محل هاي سايه و مرطوب توده هاي بزگي را تشكيل ميدهد .

برگ هاي آن گرد و حلزوني ، ساقه گرد و گل هاي كوچك بنفش دارد .

پوآ : گياهي يكساله برنگ سبز روشن كه در آب وهواي سرد و مرطوب رشد ميكند .

اين گياه در آب و هواي گرم و خشك به طور ناگهاني از بين ميرود .

 

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

 

نظر دهید