خاک و کمپوست

همه چیز در مورد خاک

بدیهی است توده و جسمی که گیاه را نگه داشته و موتد غذایی در اختیار آن قرار می دهد خاک نام دارد. عناصر تشکیل دهنده خاک ذرات خاک، هوای بین ذرات و موجودات زنده اعم از میکروسکوپی یا باکتریها و قابل مشاهده یا کرمها و لارو و شفیره حشرات و غیره هستند.

بهترین تعریفی که برای خاک شده عبارت است از توده معدنی و آلی که حاوی موجودات زنده بسیاری بوده و منبع اصلی تامین آب و مواد غذایی برای گیاه است.

مواد معدنی نتیجه تجزیه سنگ های مادری است که با تغییرات در درجه حرارت و انقباض و انبساط فرسایش پیدا می کنند و تبدیل به ذرات ریز خاک می گردند.

مواد آلی خاک نتیجه تجزیه بافت های حیوانی و بقایای گیاهی و موجودات میکروسکوپی هستند که طی فعل و انفعالاتی کربوهیدرات ها (قند و نشاسته) تبدیل به اسیدهای آمینه و ترکیبات آمونیومی می گردد که خود برای گیاه قابل جذب هستند. نتیجه نهایی این فرایند تولید ماده سیاه رنگی به نام هوموس است که قدرت زیادی در جذب و نگهداری آب دارد و سیاه رنگ بودن خاک های جنگلی که نتیجه تجزیه طولانی بقایای گیاهی است به همین علت است. اگر چاله های نسبتا عمیق و در حدود دومتر در خاک حفر شود نیمرخی از بالا به پایین دارد که قسمت بالایی آن منطقه فعالیت ریشه است و دارای مواد آلی فراوان و رنگ آن تیره اس. این قسمت را خاک رویی می نامند که در هنگام بیل زدن یا شخم زدن باید مواظب بود که این لایه ارزشمند حاصلخیز با لایه زیرین جابجا نگردد، مواد غذایی این لایه به راحتی شسته شده و با خارج شدن از دسترس ریشه به طبقه پزیرین می رود و از این رو این منطقه را بنام لایه فرسایش مواد غذایی نیز نامگذاری کرده اند.

لایه زیرین دارای رنگی روشن تر و بافتی سخت و سنگین تر است که مواد غذایی شسته شده در این منطقه قرار دارد و از دسترس ریشه خارج است.

آخرین قسمت لایه سنگ های مادری است که فرسایش آن ها طبقات رویی و زیرین خاک را می سازد.

لایه های خاک ( جهت مشاهده بهتر روی عکس کلیک کنید)

لایه های خاک ( جهت مشاهده بهتر روی عکس کلیک کنید)

مواد معدنی خاک به ترتیب کوچکی و بزرگی شامل رس و لای و شن می باشند که هرچه ذرات درشت تر می شوند، خاصیت شیمیایی و تبادل یون های عناصر در آن ها کمتر می گردد اما در عوض خاصیت فیزیکی خاک یعنی خلل و فرج هوا در بین ذرات بیشتر می گردد و در نتیجه تهویه خاک و خارج شدن آب های اضافی در آنها بهتر است.

بهترین خاک چه نوع خاکی است؟

بهترین خاک خاکی است که در ان موجودات زنده مانند کرمها بتوانند زندگی کنند. بدیهی است هرچه بافت خاک سبکتر و از مواد آلی غنی تر باشد موجودات زنده نظیر کرمها نیز در آن یافت می گردند. این موجودات با حرکت خود در خاک حفره های ریزی درست می کنند که اکسیژن را در خود جای می دهند و باعث تجزیه مواد آلی می گردند.

حشرات مفید خاک

حشرات مفید خاک

انواع خاک:

برحسب اینکه خاک چه ساختمانی و بافتی داشته باشد تقسیم بندی های مختلفی دارد. رس، شن و لای از عوامل مهم تشکیل دهنده خاک هستند که با کم و زیاد شدن آنها خاصیت فیزیکی و شیمیایی آن تغییر میکند و بدیهی است گیاهان متفاوتی در آنها قادر به رشد هستند. هر چه رس خاک زیادتر باشد زهکشی در آن به کندی صورت می گیرد و برعکس هرچه شن بیشتر باشد آب اضافی خاک به راحتی خارج می گردد.

خاک پیت: رنگ آن تیره ، مواد آلی آن زیاد و قدرت نگهداری آب در آنها بالا است.

خاک شنی: خاکی سبک است که رطوبت در آن به فوریت از بین می رود، آب اضافی خاک در آن به راحتی خارج می گردد ، کارکردن در آن آسان است اما حاصلخیزی بسیار کمی دارد.

خاک لای: مواد غذایی فراوان دارد، و بین خاک های رسی و آلی است. قدرت نگهداری آب در آن زیاد است و به راحتی کلوخه ای می گردد.

خاک گچی: رنگ آن پریده استف رگه های سفید در ان مشخص، کمی سفت است و زهکشی در آن تقریبا صورت می گیرد.

خاک رسی: خاک سنگین ، کار کردن در آن مشکل ، مواد غذایی در آن فراوان ، و زهکشی در آن به کندی صورت می گیرد.

سشیبشسیب

انواع خاک

تهویه خاک

تهویه خاک که در نتیجه ذرات درشت تر خاک تامین می گردد ، برای تنفس ریشه و موجودات ریز میکروسکوپی لازم است و در خاک های شنی به علت وجود فضاهای خالی بین ذرات تهویه بهتر صورت می گیرد. در صورتی که در خاک های رسی سنگین به علت کوچک بودن این فضاها و پرشدن آنها با آب عمل تهویه به خوبی صورت نمی گیرد و در نتیجه تنفس ریشه و موجودات میکروسکوپی کاهش یافته و در عوض گاز کربنیک بالا می رود و گیاه صدمه دیده و خفه میگردد.

کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

یک نظر

نظر دهید