آفات گیاهان زراعی

علف هرز سِس

علف هرز انگلي سِس مهم ترين علف هرز مزارع يونجه ميباشد. كنترل شيميايي علف هاي هرز باعث نابودي بوم نظام هاي زراعي و طبيعي مي شود و شناسايي ارقام متحمل به علف هاي هرز از ضروريات دستيابي به اهداف كشاورزي پايدار مي باشد. سس يكي از مهمترين علفهاي هرز مزارع يونجه محسوب مي شود. نام علمی ان cuscuta sp، متعلق به خانواده cuscutaceae می باشد. در بعضی نقاط دنیا اصطلاحاً به سس ، زلف شیطان ، پیچش جهنم ، ابریشم شبدر می گویند. سس در اکثر نقاط دنیا می روید و به گیاهان زیادی نظیر یونجه، همیشه بهار، اطلسی، میمون، شب بو، مینا پا بلند، ترون ، درختان و…. حمله میکند و خسارت آن گاهی به حدی است که موجب خشک شدن گیاهان convolvolaceae میشود. سس فاقد برگ و كلروفيل است، در واقع اين گياه قادر به تأمين غذاي خود نيست و براي زنده ماندن كاملاً وابسته به ميزبان خود ميباشد. سس با وارد كردن اندامهاي مكنده به داخل آوندهاي ميزبان از شيره پرورده آن استفاده مي كند. اين پديده باعث كاهش رشد ميزبان مي شود و عملكردآن را ٣٥ تا ٥٠ درصد كاهش مي دهد. از این تیره سس حدود ۲۲ گونه در ایران وجود دارد که همگی پارازیت هستند و بر روی گیاهان مختلف دیده می شوند.

روش های کنترل

كنترل سس به دليل تنيدن در ميان ساقه هاي گياه ميزبان و فقدان رنگيزه هاي فتوسنتزي با روشهاي معمول سخت و يا غير ممكن ميباشد . درآلودگي هاي گسترده سس كنترل اين گياه با روشهاي شيميايي ممكن نيست و نياز به اجراي تناوب زود هنگام و تغيير كاشت ميباشد . استفاده از گياهان مقاوم، اجراي برنامه هاي – صحيح تناوبي، ضدعفوني كردن خاك دركنترل علف هرز سس تاثيرگذار است.

Cuscuta sp.

Cuscuta sp.

استفاده از بذور عاری از بذر سس هنگام کاشت ، استفاده از کود حیوانی کاملا پوسیده ، علف های هرز واسطه مناسبی برای اتصال سس به محصول می باشند. لذا کنترل علفهای هرز یکی از بهترین راه های مبارزه با سس می باشد. از تعلیف دام در محلهای آلوده به سس بذر خوداری شود ، زیرا این بذر ها می توانند توسط فضولات دام به مناطق دیگری انتقال یابند. سس را قبل از به بذر نشستن به هر طریق ممکن باید نابود نمود. زیرا همین بذر ها خاک را برای سالهای آینده آلوده می سازند. هر قطعه از رشته های سس در طول فصل بهار و تابستان به تنهایی می تواند رشد کرده و آلودگی ایجاد نماید .لذا به هنگام مبارزه مکانیکی کلیه سسهای کنده شده باید در جایی به دور از محصول جمع آوری و روی آن نیز خاک ریخته شود یا بهتر این که سوزانیده شوند تا بذرهای موجود نیز از میان بروند. شخم عمیق بذر های جدید سس را به عمق خاک می برد و از جوانه زدن آنها جلوگیری به عمل می آورد . زمین های که به این منظور شخم زده می شوند باید تا چندین سال بعد شخم عمیق زده نشوند تا از بالا آمدن بذور دفن شده جلوگیری به عمل آید . البته این عمل باعث می شود تعدادی از بذرهای دفن شده در عمق خاک نیز به سطح آورده شوند. برای مبارزه با این بذور تیلر و یا شخم کم عمق در بهار جوانه های سس را نابود می سازد. کنترل سسهای حواشی مزرعه یا باغ با روش های توصیه شده ( مکانیکی، شیمیایی، سوزانیدن و …) برای پیشگیری از انتقال بذر آن از طریق کانال های آبیاری ، حیوانات و غیره . تاخیر در آبیاری محصول تا حد زیادی که به آن آسیبی وارد نشود و در نتیجه خشک نگه داشتن خاک تا عمق ۲ سانتی متری مانع از جوانه زدن بذر سس می شود.

علف هرز سس

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید