آفات گیاهان زراعی

کرم برگخوار چغندر قند (کارادرینا)

کرم برگخوار چغندر قند (کارادرینا)

spodoptera exigua

(Lep.,Noctuidae)

لارو این حشره بسیار پلی فاژ بوده و به اکثر محصولات زراعی خسارت وارد می کند.

گیاهان میزبان

این آفت در کلیه نقاط چغندرکاری انتشار دارد. علاوه بر انواع چغندر به بسیاری از گیاهان زراعی شامل یونجه، ذرت، پنبه، گوجه فرنگی، کرچک، باقلا، سویا، پیاز،نخود، سیب زمینی، لوبیا، بادمجان، اسفناج، کاهو، کلم، شلغم حمله می کند.

کرم برگخوار چغندر قند

زیست شناسی

کرم برگخوار چغندر قند زمستان را در مناطق سردسیری با یخبندان های زمستانی به صورت شفیره و درون محفظه های گلی در عمق چند سانتی متری داخل خاک به سر می برد. در مناطق گرمسیری که یخبندان زمستانی وجود ندارد این آفت را می توان به صورت های مختلف از قبیل حشره کامل، شفیره، لارو وتخم مشاهده نمود. شدت و ضعف آفت در سال بعد مربوط به ذخیره های زمستان لاروها یا شفیره هایی است که موفق به زمستان گذرانی شده اند؛ به طوری که هرقدر تعداد این لاروها یا شفیره ها زیادتر باشد جمعیت آفت در بهار سال بعد نیز بیشتر خواهد بود.این حشره به طور متوسط در اوایل فروردین در طبیعت ظاهر شده و مزارع چغندر سبز شده و دیگر گیاهان نظیر یونجه، باقلا، نخود و اسفناج را مورد حمله قرار می دهد و بعد از ۲۰-۲۵ روز ( برحسب شرایط اقلیمی منطقه) جمعیت پروانه ها به حداکثر می رسد. حشرات کامل پس از ظهور، ابتدا تغذیه مختصری نموده و سپس جفت گیری می کنند. پروانه های ماده ۱-۲ روز پس از جفت گیری قادر به تخمگذاری هستند و تخم های خود را روی چغند قند و دیگر گیاهان میزبان و زمانی که فشار تخمدان بالا باشد حتی کلوخه ها قرار می دهند. یک حشره ماده در طول عمر حدود دو هفته ای خود می تواند حدود ۱۷۰۰ عدد تخم تولید نماید. لارو سن یک از پوسته تخم خارج می شود در همان محل استقرار تخم ها شروع به خوردن از قسمت زیرین یا رویی برگ کرده و آنها را به صورت توری در می آورد و پس از ۴ بار پوست اندازی تبدیل به شفیره و سپس حشره بالغ می شود. این حشره دارای پنج سن لاروی است. دوره نشو و نمای یک نسل آفت در دمای ۲۷ درجه سانتی گراد ۲۴ روز و در دمای ۱۶/۷ درجه سانتی گراد ۴۰ الی ۴۵ روز بوده است. این آفت فاقد دیاپوز اجباری است.

 پروانه برگخوار چغندر قند2

خسارت

لاروهای کارادرینا برگهای سبز چغندر قند و دیگر گیاهان میزبان را مورد حمله قرار می دهند. لاروها در ابتدا به صورت دسته جمعی از سطح زیرین برگ گیاهان میزبان تغذیه می کنند که علائم آن ها به صورت مشبک شدن برگ ها ظاهر می شود؛ اما به تدریج که لاروها رشد می کنند از بقیه قسمت های سبز برگ تغذیه نموده و آن ها را سوراخ می کنند. همچنین در سنین بالای لاروی که به غذای بیشتری نیاز دارند در سطح مزرعه پخش میشوند و چنانچه تراکم آفت بالا باشد ، کلیه قسمت های برگ و حتی رگ برگها را خورده و آن ها را نابود می کنند. سپس برای ادامه تغذیه به وسط بوته ها نفوذ کرده و حتی قسمتی از سر ریشه ها را نیز مورد حمله قرار می دهند که در نتیجه باعث خشکیدن بوته های پر پشت چغندر قند می شوند. تغذیه لاروهای کارادرینا تا مرحله بلوغ به شرایط آب و هوایی محیط بستگی دارد. چنانچه بوته های چغندر دو برگی باشند ( به استثنای دو برگ اولیه )  یک عدد لارو کارادرینا قادر است دو بوته چغندر را از بین ببرد ، اگر بوته ها چهار برگی باشند دو عدد لارو میتواند یک بوته را نابود کند و بالاخره اگر بوته ها شش برگی باشد چهار عدد لارو می تواند یک بوته را کاملا از بین ببرد.

روش های کنترل
الف) زراعی 

۱- شخم عمیق پس از برداشت محصول

۲- کشت زود و به موقع

۳- وجین علف های هرز اطراف و داخل مزارع چغندر قند

۴- ایجاد یخ آب زمستانه برای از بین بردن شفیره ها و لارو های زمستان گذران موجود در داخل خاک

ب) حفظ و حمایت از دشمنان طبیعی ( مبارزه بیولوژیک )

در روی این آفت مجموعه ای از زنبورها و مگس های پارازیتوئید ، بال توری ها ، ویروس ها ، باکتری و حتی پرندگان فعال هستند. در بین زنبورها Euplectrus flavipes به صورت پارازیت خارجی در روی لاروهای آفت تخم گذاری می کند. از سایر دشمنان طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد

زنبور پارازیتوئید Chleonus inanitus و Cyuptus incolcator

مگس پارازیتوئید Exorista larvarum

ج) شیمیایی

کنترل آفت باید موقعی که تعدادی از تخمها باز و لاروهای سن ۱ خارج شده باشند صورت گیرد. بنابر این ، از اوایل اردیبهشت ماه که موقع ظهور این آفت است باید مزارع هرچند روز یکبار به دقت بازرسی و در صورت مشاهده تخم و یا لاروهای کوچک اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شود. از آنجایی که تخم ریزی پروانه ها و همچنین خروج لاروها از تخم تدریجی است ، تکرار سمپاشی ۱۰ روز بعد از اولین سمپاشی توصیه می شود. از سموم زیر برای کنترل این آفت می توان بهره گیری نمود:

۱- امولوسیون اتریمفوس متیل یا اکامت ۵۰% به مقدار ۱/۵ لیتر در هر هکتار

۲- پودر وتابل دیپترکس ۸۰% به نسبت ۱ کیلوگرم در هکتار

۳- لاروین دی اف ۸۰% به نسبت ۱ کیلوگرم در هکتار

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي ، گیاهپزشکی آنلاین و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید