دانستنیهای کشاورزی

چمن رولی (Sodding)

چمن رولی (Sodding) چیست؟

قطعه کاری عبارتست از احداث چمن با استفاده از لشمه. لشمه چمنی است که به صورت ویژه کشت شده ، سرزنی شده، و بصورت نوارهایی (با پهنای ۳۰، ۴۰ یا ۶۰ سانتی متر) مانند قطعات فرش، شامل حدود ۵/۲ تا ۵/۱ سانتی متر ریشه بوسیله ماشین لشمه بر بریده می شود. نوارهای طویل رل می شوند و نوارهای کوتاه بصورت تخته ای به فروش می رسند. این نوار ها روی کفه (پالت) قرار گرفته و به محلی که قرار است چمن کاری شود منتقل می گردند.

احداث چمن از این طریق پوشش فوری را به وجود می آورد. لشمه کاری ممکن است مشابه انتقال دانهال ها باشد، با این تفاوت که این روش شامل توده بزرگی از دانهال هاست. اگرچه لشمه کاری روش گران قیمتی است، اما سریع ترین روش با دست کم مشکلات است. لشمه را باید از تولید کنندگان لشمه گواهی شده تأمین کرد. چون لشمه با کیفیت پایین آلودگی به علف های هرز زیادی دارد، تا حد امکان باید بهترین رقم سازگار با منطقه را انتخاب و در زمان نصب از چمنی که تازه بریده شده است استفاده نمود.

sodding لشمه کاری

محلی که برای لشمه استفاده می شود باید سطح خاکش محیط نرمی را فراهم کند تا ریشه های لشمه استقرار یابند. بستر کاشت باید پیش از پهن کردن نوارهای لشمه مرطوب شود. برای دست یافتن به سطح مناسب از رطوبت، محل را می توان چندین روز پیش از کاشت آبیاری نمود. لشمه که در پاییز یا بهار پهن شده است بهتر از تابستان یا زمستان مستقر می شود. اما لشمه چمن های گرمسیری در تابستان به خوبی مستقر می شود. مهم است که لشمه پس از برداشت به زودی نصب شود.

مزایای مهم استفاده از لشمه

ایجاد پوشش فوری

ایجاد چمن با کیفیت بالا

مناسب بودن برای پوشش سریع محل های پر رفت و آمد که بیشتر چمن پوش بوده است و نیز راحتی نصب است.

 معایب استفاده از لشمه

حجیم بودن

گران بودن

نیاز به پهن کردن سریع پس از خرید است.

 

کانال تلگرام کشتزار

 

ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید