خاک و کمپوست

کرم های مفید باغچه

وجود کرم های مفید درخاک که معمولا به رنگ قرمز هستند نه تنها برای خاک و باغچه ضرری نداره ، بلکه باعث بهبود وضعیت خاک ، ریشه زنی بهتر گیاه ، هوادهی و بهبود ساختار کلی خاک میشود. همچنین فضولات کرم در خاک به کود تبدیل شده و بهترین مواد مغذی برای گیاهان است.

وجود این کرمها در خاک همچنین باعث راندن بعضی از آفات مانند برخی شته ها و عنکبوت ها میشه.

 

بقایای کرمهای خاکی چه طور به خاک کمک میکند؟

بقایای کرمهای خاکی به عنوان یک نوع کود بسیار مفید برای گیاهان به شمار میره. کرمها با تغذیه از خاک و موادی که به اونها احتیاج دارند به خاک کمک میکنند. همچنین با حرکت خود باعث جابجایی خاک میشوند. فضولات کرمها در خاک پراکنده شده و با بارش باران و آبیاری زمین جذب گیاهان میشه.

اصلا مبالغه نمیکنیم! کودی که توسط این کرمها تولید میشه بسیار بسیار عالی است. کود تولید شده دارای تمامی مواد مغذی است که گیاهان در طول دوره رشد به آن احتیاج دارند.

شما میتوانید این کود رو به شکلهای مختلف به گیاهان بدهید.

 

روش تولید کود کرم یا ورمی کمپوست برای مصارف خانگی

روش تولید ورمی کمپوست بسیار ساده است. برای این کار نیاز به سبدهایی پلاستیکی است. سبدها میتونن در اندازه های مختلف باشن. عمق این سبدها بهتر است کم باشند. عمق ۲۸ تا ۳۵ مناسب است. سبد ها باید دارای زهکشی مناسب باشند. سبدهای با عمق کم موجب فاسد شدن و بو گرفتن کمپوست میشه.

پس از تهیه سبد لایه پایینی رو با شن و ماسه و یک نوار روزنامه ای خیس و مرطوب روی اون بکشین. سپس کرم ، خاک و کمپوست رو روی اون بریزین. همچنین از پسماندهای غذایی بدون چربی میتونید به این کمپوست اضافه کنید.

 

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

روشهای مختلفی برای استفاده از کود ورمی وجود داره. بعضی این کود رو به صورت چال کود استفاده میکنند. بعضی با خاک سطحی مخلوط کرده. عده ای در پاییز پای ریشه درختان ریخته.

بهترین روش روش چال کود کردن است. برای درختان ۱۰ تا ۱۵ ساله ۲ تا ۳ کیلو . برای درختان کم سن و سالتر تا ۱ کیلو هر ۱ ماه یکبار.

برای گلدان نیز میتوان به نسبت ۱ قسمت کود و ۳ قسمت خاک ترکیبی از کوکوپیت و پیت ماس استفاده کرد.

 

منبع:http://www.gardeningknowhow.com/
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

یک نظر

  • سلام
    خسته نباشید از اطلاعات فراوان و مفید شما بی نهایت در پیشرفت کشاورزی استفاده کرده و در شناخت انواع میوه جات ودفع افات با سموم معرفی شده و استفاده از کودها مختلف برای رشد مناسب درختان و گل های زینتی بهره مند شدم
    با نهایت احترام ..فریدون نوذری

نظر دهید