دانستنیهای کشاورزی

کاربرد گیاهان در خانه

گیاهان علاوه بر زیبایی که به خانه شما به ارمغان می آورند ، میتوانند کاربردهای ویژه ای در خانه و محل کار داشته باشند.

بعضی از گیاهان تصفیه کننده هوا هستند. همچنین گیاهان به شما انرژی میدهند و شادابی و طراوت را به خانه می آورند.

در این مطلب به چند کاربرد گیاهان اشاره میکنیم. با کشتزار همراه باشید

۱- پر کردن محل خالی: 

گیاهان زیبا میتوانند محل های خالی را با برگهایشان به شکل یک جنگل کوچک نمایش دهند.

۲- روشن کردن یک سطح:

گیاهان گلدار می توانند به این منظور استفاده شوند. در یک اتاق انواعی از نقاط تاریک و گرفته وجود دارد. گیاها با برگ های مشخص مانند Dracaena marginata، بالارونده ها یا گیاهان آویز را می توان روی تاقچه ها در مقابل دیوار های خالی قرار داد. از آنجا که برخی از نقاط تاریک مانند کناره ها دارای شرایط ضعیف نوری هستند باید از گیاهان سازگار با این شرایط استفاده کرد( مانند سانسوریا و فیلودندرون).

۳- پوشاندن لبه های تیز:

گیاهان گلدانی می تواند برای پوشاندن لبه های دیوار یا دیگر ویژگی های معماری بکار روند. بعنوان مثال  از گیاهان بالارونده Fatshedera lizei می توان برای نرده های کنار پله استفاده کرد.

۴- ایجاد دیوار حایل:

به جای استفاده از سازه های چوبی می توان گیاهان مناسب را به گونه ای چید که دیواری را تشکیل دهند. برای این منظور گیاهانی مانند فیلودندرون را می توان به گونه ای تربیت کرد که روی این سازه های فیزیکی رشد کنند. گیاهان ممکن است طوری قرار گیرند که از سازه ها بالا بروند و یا به سمت پایین آویزان شوند. گیاهان بالارونده باید به گونه ای تربیت و هرس شوند که فقط در محدوده مورد نظر رشد کنند. گاهی از وسایل نمایشی کوچک مانند تراریوم، باغ شیشه ای، یا گروه کوچکی از گیاهان برای جداسازی بخشی از اتاق می توان استفاده کرد.

۵- تزیین پنجره:

کاربرد گیاهان در پنجره باعث افزایش زیبایی می شوند. چون نور در درجه اول از پنجره وارد اتاق می شود. انتخاب گیاهان باید با در نظر گرفتن جهت پنجره، حساسیت گیاه به نور و اندازه گیاه صورت گیرد. پنجره های رو به جنوب در طول روز نور خورشید را دریافت می کنند و پنجره های رو به شمال کمترین نور را به ویژه در زمستان دریافت می کنند. بنابراین برای پنجره های رو به شمال می توان از گیاهانی مانند برگ عبایی و سانسوریا و برای پنجره های رو به جنوب از کاکتوس ها استفاده کرد.

۶- عطر:

برخی گیاهان دارای بوی مطلوبی اند که باعث تازه کردن اتمسفر داخل اتاق می شوند مانند شمعدانی.

۷- جهت تردد:

می توان گیاهان را به گونه ای در اتاق قرار داد که باعث هدایت افراد یا دور کردن آنها از قسمت هایی از اتاق شوند.

۸- پوشاندن محل های نامطلوب:

ممکن است قسمتهایی از خانه به تعمیر احتیاج داشته باشد. گیاهان میتوانند پوششی برای این منظور ایجاد کنند.

۹- کنترل کیفیت هوا:

برخی گیاهان مشخص شده که باعث بهبود کیفیت هوای درون خانه از طریق جذب آلوده کننده می شوند. از گیاهان مؤثر می توان  ژربرا، داودی, پوتوس طلایی و اسپاتی فیلوم را نام برد.

 

کانال تلگرام کشتزار

 

ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید